Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, ofwel MVO, is een term die steeds meer ingeburgerd raakt. Organisaties kunnen er niet meer omheen: alleen werken voor winst is niet meer genoeg. Steeds meer bedrijven gaan daarom maatschappelijk verantwoord ondernemen. In deze blog leg ik uit waarom het niet werkt dit alleen voor de bühne te doen en dat investeren in een divers personeelsbestand een grote maatschappelijke bijdrage is.
MVO moet meer zijn dan een marketing tool
Ieder bedrijf is opgericht met een doel om iets te bereiken. Waar vroeger aandeelhouders de belangrijkste belanghebbenden waren, heeft de laatste jaren steeds meer de verschuiving plaatsgevonden naar de ‘stakeholders’ in het algemeen. Wat is je impact als bedrijf? Wat laat je achter en wat beteken je voor je omgeving?
Om verder te kijken dan je neus (of je bedrijf) lang is, is een goede ontwikkeling. Maar wat wel belangrijk is, is dat je hier als onderneming echt in gelooft. Als MVO niet gedragen wordt door de organisatie, kom je snel in ‘green washing’ terecht: MVO voor de bühne. Hier prikken medewerkers en partners snel doorheen en dat levert meer reputatieschade dan winst op. Terwijl het juist kan helpen om goede medewerkers en leveranciers aan te trekken die zich vinden in de maatschappelijke missie van jouw bedrijf.
Hoe doorleef jij als organisatie MVO-doelen?
Maar, hoe doe je dat dan, MVO echt onderdeel maken van jouw organisatie? Begin allereerst met na te denken om welke gebieden je allemaal impact kunt maken. Denk hierbij aan gebruik van materialen, maar ook aan zaken als leveranciers en inclusieve arbeidsvoorwaarden. Heb het hier met je medewerkers over. Zorg dat zij ideeën kunnen aandragen, maar rapporteer ook over je voortgang en heb hier (intern) eerlijke evaluaties over.
Een van de zaken die direct impact heeft op de maatschappij is arbeid. Als werkgever maak je door het bieden van banen al maatschappelijke impact. Hoe mooi is het als je kan zorgen dat deze ook maatschappelijk verantwoord is? Nog steeds staat in Nederland een grote groep potentiële (anderstalige) werknemers aan de kant, zelfs in deze krappe arbeidsmarkt. Hier kun je als werkgever een verschil in maken.
Maak het verschil met een divers personeelsbestand
Het aannemen van iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt is een mooie manier van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Realiseer je wel dat het al begint voor de start van de kandidaat: het goed laten landen en duurzaam kunnen inzetten vraagt meer. Verdiep je in je doelgroep, maar vooral in de persoon: wat heeft diegene nodig? Welke hulp moet je organiseren? Hoe kun je diegene echt verder brengen?
Het is niet alleen het juiste doen, maar het brengt je als bedrijf ook verder. Zo breek je wellicht uit de spreekwoordelijke bubbel, door met mensen in contact te komen die je anders misschien minder snel tegenkomt. Op deze manier leer je wat hen bezighoudt en drijft. Maar uit onderzoek van McKinsey blijkt dat diversiteit en inclusie op de werkvloer bedrijfsgroei stimuleren. Denk hierbij aan innovatie, een positieve organisatiecultuur en andere bedrijfseconomische voordelen. Je krijgt immers andere invalshoeken die andere resultaten brengen.
Hoe vullen we MVO in bij FutureWork?
Bij FutureWork zetten wij ons iedere dag in om mensen met een achtergrond als vluchteling aan het werk te helpen. We willen deze groep goed begrijpen en daarom zijn onze FutureWork Cultuurspecialisten (degenen die onze groep op de werkvloer begeleiden) mensen met een migratieachtergrond die dezelfde taal spreken. Zij weten wat het is om ergens opnieuw te beginnen, waar je tegenaan loopt, maar ook hoe je de juiste stappen zet. Niet alleen helpen ze de nieuwkomers, maar ze coachen ook de werkgevers: het gaat er namelijk om dat we elkaar begrijpen en barrières wegnemen.
Als FutureWork maken we niet alleen impact door nieuwkomers te begeleiden op de arbeidsmarkt, maar helpen we organisaties ook op het gebied van diversiteit en inclusie. Wil je daar eens over sparren of dat we met je meedenken? Dan drink ik graag een keer een kop (verantwoorde) koffie met je!