‘Een voormalig taxichauffeur uit Syrië zetten we liever in als bezorger dan als medewerker van het distributiecentrum die dozen inpakt’, vertelt Daniël Hensens, Operationeel Directeur van online verssupermarkt Crisp. Met behulp van o.a. medewerkers van FutureWork, een uitzendbureau voor nieuwkomers, levert Crisp alle dagelijkse boodschappen, waaronder vers brood, verse vis en verse groente, direct bij de klanten thuis.
Benieuwd hoe Crisp de samenwerking met nieuwkomers aanpakt?
Crisp is anders dan gewone supermarkten: je vindt er geen producten die in de winkel liggen te wachten tot ze worden verkocht. Versheid en kwaliteit staan voorop. De online supermarkt werkt samen met kwekers en telers uit Nederland, en vanuit hun distributiecentrum worden de verse producten bij de klanten geleverd. Hensens licht toe: ‘Mensen zien in dat online boodschappen doen handig is. Ons doel is een blijvende plek voor beter eten te verwerven in het supermarktlandschap, een plek waar klanten online hun weekboodschappen doen.’
Geef nieuwkomers een rol binnen je bedrijf
Sinds anderhalf jaar werkt Crisp samen met nieuwkomers afkomstig van uitzendbureau FutureWork. Volgens Hensens een hele logische samenwerking, die past bij de manier hoe Crisp naar de wereld kijkt. ‘We willen voor onze medewerkers een fijne werkplek zijn, waar mensen met plezier naartoe komen en waar zij goed worden betaald. De samenwerking met FutureWork zien we als een mooie kans. Het is toch prachtig om nieuwkomers een rol te geven in ons bedrijf? Natuurlijk is het ook spannend, er is immers een taalbarrière, maar wij zijn bereid ons hieraan aan te passen.
Kijk naar werkervaring en opleiding
Inmiddels werken tientallen medewerkers via FutureWork binnen het bedrijf. ‘In het begin leidden we mensen op tot een baan in het distributiecentrum; voor kwaliteitscontrole, het plaatsen van producten in schappen en het inpakken van dozen. Inmiddels kijken we naar wat een persoon goed kan. Dus niet naar ‘wat hebben we nodig’, en wel naar werkervaring en opleiding. Bovendien is het belangrijk dat iemand z’n werk leuk vindt om te doen. Vandaar dat we nu ook kijken of we FutureWorkers kunnen inzetten als bijvoorbeeld bezorger.’
Samen één geheel
Volgens Hensens zijn FutureWorkers onderdeel van de groep en krijgen ze geen speciale behandeling. ‘Wel proberen we startgroepjes te maken met een aantal mensen uit vergelijkbare culturen en achtergronden, om bekendheid en vertrouwdheid te creëren. Zo hebben ze steun aan elkaar en durven makkelijker vragen te stellen. Dat bepaalt hoe snel en hoe goed iemand onderdeel wordt van de groep. Vanuit ons bedrijf zijn een paar personen aanspreekpunt; zij hebben goed contact met FutureWork én met het team. Samen maken we er één geheel van.’
Positieve benadering en wederzijds begrip
‘Onze FutureWorkers komen uit verschillende landen en zijn een verrijking voor Crisp’, vertelt Hensens verder. ‘Natuurlijk zijn er uitdagingen doordat sommigen in het begin geen Nederlands spreken en uit een andere cultuur komen. Maar door het aanbieden van interne taaltrainingen met FutureWork en uitleg en begeleiding over culturele verschillen, creëer je heel snel wederzijds begrip.’