“Het tekenen van mijn eerste contract in Nederland was een moment om nooit te vergeten. Ik ben nog jong en wil me ontwikkelen. Én ik wil een voorbeeld zijn voor mijn kinderen. Het is goed voor hen om te zien dat hun ouders allebei werken.” Aan het woord is Lidia Daoud (37). Ze leefde vijf jaar geleden nog met haar man en twee zonen in Syrië en verdiende haar geld als lerares biologie, wiskunde en natuurkunde. “We hadden het perfect voor elkaar, ons leven was goed geregeld, totdat de oorlog uitbrak. Dat zette alles op z’n kop”, vertelt ze in het Nederlands.

Benieuwd hoe Lidia haar eerste baan heeft gevonden?

Als vluchtelingen kwam het gezin in Nederland aan. “Het eerste waar ik mee begon was een inburgeringscursus en het leren van de taal. Ik wilde heel graag aan de slag, alle soorten werk waren welkom.” De gemeente bracht haar in contact met FutureWork, een uitzendbureau met maatschappelijke impact voor nieuwkomers. Zij boden een vacature aan als Customer Servicemedewerker bij Global Talk; een bemiddelingsbureau voor tolken.

Training en taallessen

Gedurende een training van drie maanden leerde Lidia het computersysteem kennen en hoe om te gaan met klanten. Het toetsenbord van haar laptop was ook een uitdaging; een Syrisch toetsenbord werkt met andere tekens. Daarnaast had ze wekelijks drie uur Nederlandse taalles. ‘Tijdens de taaltraining heb ik het alfabet geleerd, in Syrië heb je namelijk een ander schrift. Ook leer je welke zinnen je kunt gebruiken met een klant. Je luistert gesprekken terug en leert hoe je jezelf kunt verbeteren. En nog steeds leer ik elke dag een nieuw woord, zowel van klanten als van collega’s”, vertelt Lidia enthousiast.

Onder begeleiding van FutureWork

Nu staat Lidia alle klanten van Global Talk te woord. “Zij bellen ons, omdat ze een tolk nodig hebben. Ik zoek dan uit voor welke taal, hoelang het gesprek duurt en verbind de klant door met een geschikte tolk of maak een reservering.” Tijdens de training en gedurende haar nieuwe baan wordt Lidia bijgestaan door FutureWork. “De begeleiding en ondersteuning van FutureWork is heel goed en motiverend. Ze bellen me regelmatig om te vragen hoe het gaat en wat ik van hen nodig heb.”

‘Ik wil mijn kansen pakken’

“Ik ben zo blij dat ik weer mijn eigen geld verdien en onderdeel ben van een team met collega’s. Bovendien kan ik me ontwikkelen in dit vakgebied en groei naar een steeds hoger niveau. Mijn werk blijft dus uitdagend en is zeker niet saai. Het past bij mij. In de toekomst zou ik wel zelf tolk willen worden en een opleiding volgen. Ik wil mijn kansen pakken! Er is nog zoveel te leren!”

Nieuwkomers hebben potentie

Lidia vindt het belangrijk om haar ervaring te delen. “Organisaties moeten weten dat wij er zijn en dat we potentie hebben. Veel bedrijven weten niet veel over nieuwkomers, en dat FutureWork hen kan ondersteunen. Bovendien wil ik laten zien dat er een kans is om je te ontwikkelen. Daar ben ik trots op. Vijf jaar geleden had ik geen toekomst en geen werk. Nu heb ik een doel en ben enthousiast. Als gezin hebben we weer een mooi leven voor ons.”