Door Frank Kleinhout

Is FutureWork een uitzendbureau? Deze vraag krijgen we vaak. Ons antwoord is simpelweg ‘nee’. Maar wat maakt dan het verschil met een uitzendbureau? We bemiddelen uiteindelijk toch mensen naar een baan en begeleiden hen op de werkvloer? Hoe zit dit precies?

FutureWork is geen uitzendbureau

FutureWork werkt omdat we elkaar begrijpen. We helpen werkgevers met het succesvol invullen van arbeidsposities en we helpen gemotiveerde nieuwkomers aan werk. Alleen, FutureWork biedt hierin de zekerheid waar nieuwkomers naar op zoek zijn. Werk je bijvoorbeeld als oproepkracht via een uitzendbureau? Dan blijven je inkomsten onzeker en is het iedere maand weer afwachten wat er binnenkomt.

Voor nieuwkomers zorgt dit voor (financiële) onzekerheid, terwijl ze op zoek zijn naar stabiliteit. Zij zijn vaak verantwoordelijk als kostwinner voor hun familie, die allemaal zijn gevlucht uit hun thuisland. Tijdelijk afschalen komt dan ook niet voor in ons jargon. Lees hieronder vijf verschillen tussen FutureWork en een uitzendbureau.

1: Onze kandidaten worden overgenomen

Ons streven is dat iedereen die via FutureWork aan de slag gaat, na één jaar een contract krijgt bij de betreffende opdrachtgever. Wij zijn de spreekwoordelijke springplank om hun carrière een goede start te geven. Ook willen we dat nieuwkomers zelfredzaam zijn en ons na verloop van tijd niet meer nodig hebben. Soms gebeurt dit zelfs al binnen een jaar, wanneer alle partijen dusdanig tevreden zijn dat al eerder voor een vast contract wordt gekozen.

2: We begeleiden nieuwkomers van A tot Z

Als we ‘van A tot Z’ zeggen, dan bedoelen we ook ‘van A tot Z’. Zo voeren we gesprekken met kandidaat en werkgever, zijn we aanwezig bij alle gesprekken tussen kandidaat en werkgever en verzorgen we alles wat nodig is om tot een succesvolle samenwerking te komen. Denk hierbij aan taaltraining, hulp bij het papierwerk, het inzetten van cultuurspecialisten en het onderhouden van een nauw contact met alle betrokken partijen.

3: Geen piek en ziek

Uitzendbureaus werken vaak met flexibele inzet van werknemers. In piekperiodes zoals Kerstmis en Pasen of tijdens ziekte van vaste krachten waardoor de productie stil dreigt te vallen. Dit resulteert in onzekere agenda’s en minstens net zo’n onzeker inkomen. Wij werken juist voor een lange en duurzame inzet van nieuwkomers bij onze opdrachtgevers.

4: Verbindende schakel

Net zoals we de begeleiding van A tot Z regelen, zijn wij ook de verbindende schakel tussen gemeenten, sociale partners, nieuwkomers en werkgevers. Soms houdt de verantwoordelijkheid en/of tijd van een gemeente of werkgever op, en dat is precies het gat dat wij opvullen. We zorgen dat zaken zoals het stopzetten – of aanvragen – van een uitkering geregeld worden, zodat iedereen tevreden blijft en de nieuwkomer gewoon aan de slag kan gaan en de werkgever volledig ontzorgd wordt.

5: We passen onze taalles aan

Dat we praktische Nederlandse taalles aanbieden vinden we niet meer dan normaal. En hierin zijn we natuurlijk ook zeker niet de enigen. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat er een standaard programma is dat kandidaten doorlopen? Wij passen onze taalles aan op de kandidaat en kijken naar het niveau en de deelnemer als individu. Omdat we met cultuurspecialisten werken, wordt de taal altijd binnen de context van de cultuur gegeven, zodat de beste resultaten behaald worden en al zichtbare vooruitgang is na vier tot zes weken.

Ben je geïnteresseerd in de manier waarop wij de wereld een stukje mooier (proberen te) maken? Volg ons dan op LinkedIn en je bent als eerste op de hoogte.