“Als Head of Operations bij Ampère, een 100% dochterbedrijf van bol.com, heb ik het voorrecht gehad om de evolutie van ons bedrijf van dichtbij te volgen. Ampère is ontstaan met als doel kwaliteit toe te voegen aan de logistieke keten van bol.com. Met locaties verspreid over Utrecht, Ridderkerk, Nijmegen en nu Zwolle, streven we ernaar om een essentiële schakel te zijn in het logistieke proces tussen verkoper en bezorgdienst. Zo collecteren wij pakketten bij verkooppartners, om deze vervolgens over te dragen aan de bezorgdienst. Hierbij hebben we de diensten van FutureWork heel goed kunnen gebruiken.” Vandaag praten we met Rolf Blokzijl over de samenwerking tussen Ampère en FutureWork.

Naarstig op zoek naar personeel

“Een van onze grootste uitdagingen bij de opstart, nu bijna een jaar geleden, was onze vraag naar chauffeurs en sorteerders”, zo vertelt Rolf. Toen de CEO van Ampère een bericht op LinkedIn plaatste, waarin hij aangaf op zoek te zijn naar personeel, werd daarop gereageerd vanuit FutureWork. “Het idee van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kansen geven sprak ons meteen aan. Dit sluit namelijk perfect aan bij onze maatschappelijke betrokkenheid en duurzaamheidsambities.”

En zo kwam het dat in Utrecht en Ridderkerk de eerste FutureWorkers begonnen en voor Ampère aan de slag gingen als pakketsorteerders. “Het sorteren van pakketten bleek al snel een goede match, omdat het toegankelijk en laagdrempelig werk is. Hoewel we ons op voorhand zorgen maakten over mogelijke taal- en cultuurbarrières, bleken deze zorgen ongegrond. Enerzijds waren er collega’s bereid om te helpen bij taalbarrières, en anderzijds voorzag FutureWork in tolken en cultuurspecialisten.”

FutureWork is inmiddels kind aan huis bij Ampère

Als we Rolf vragen naar zijn ervaringen met FutureWork verschijnt er een brede glimlach. “De ervaring met FutureWork is bijzonder positief geweest. In Utrecht werken nu 3-6 FutureWorkers en in Ridderkerk 1-2, ieder ongeveer drie uur per dag. Bovendien hebben Tessa en Floor een hele eigen en persoonlijke benadering geïntroduceerd. Ze komen vaak zelf langs met nieuwe FutureWorkers en zorgen voor een soepele integratie. Dit omvat onder andere gedetailleerde rondleidingen en uitleg over de werkzaamheden, zodat er geen verrassingen zijn op de eerste werkdag.”

FutureWork versus een uitzendbureau

Een vraag die vaak wordt gesteld, is hoe FutureWork zich verhoudt tot traditionele uitzendbureaus. Hier heeft Rolf een kort antwoord op: “Wij geloven dat het gaat om de toegevoegde waarde. FutureWork biedt niet alleen arbeidskrachten, maar ook een kans voor mensen die anders misschien geen werk zouden vinden. De persoonlijke en zorgvuldige aanpak van Tessa, Floor en de specialisten maakt FutureWork dan ook een hele aantrekkelijke optie voor ons.”

“Kortom, de ervaring met FutureWork heeft ons doen inzien dat inclusief personeelsbeleid en het creëren van kansen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt niet alleen een maatschappelijke verantwoordelijkheid is, maar ook zakelijke voordelen met zich meebrengt. Zo zijn het allemaal harde werkers die liever meer uren draaien dan minder.” Over de vraag of Rolf nog een boodschap heeft voor andere werkgevers hoeft hij niet lang na te denken. “De koudwatervrees viel 100% mee, en we moedigen andere bedrijven dan ook zeker aan om op kleine schaal te beginnen en te ervaren dat FutureWork niet onderdoet voor een traditioneel uitzendbureau. Bij Ampère kijken we uit naar een toekomst waarin we samen met FutureWork blijven groeien en bijdragen aan een inclusieve en duurzame arbeidsmarkt.”