“Wat ik nooit zal vergeten is een van de eerste plaatsingen die we vanuit FutureWork deden, en nu ik het vertel, krijg ik weer kippenvel. Ik feliciteerde de nieuwkomer met haar nieuwe contract, waarop zij antwoordde dat het zoveel meer was dan een contract. Een voorbeeldfunctie voor haar kinderen zijn en eerste succesvolle stap in Nederland, dat was waar het haar om ging.”
Zo vertelt Martin Geertsma, Business Manager bij FutureWork. Samen met Frank Kleinhout, Business Development Manager en FutureWorker van het eerste uur, bespreekt hij wat FutureWork zo’n mooi bedrijf maakt om voor te werken. De mannen zijn natuurlijk niet geheel objectief, maar durven wel te stellen dat FutureWork op basis van tastbare resultaten de wereld een stukje mooier maakt.
Hoe FutureWork is ontstaan
Op de vraag hoe FutureWork is ontstaan zegt Frank: “Vanuit Global Talk ben ik eind 2019 benaderd om FutureWork uit te rollen. Het plan voor dit nieuwe bedrijf was uitvoerig getoetst bij werkgevers, gemeenten en partners zoals Vluchtelingenwerk. Het plan lag er en het was tijd om dit in praktijk te gaan brengen. Er is namelijk een grote groep nieuwkomers en oudkomers die nog niet aan de slag zijn, en daar moet verandering in komen.”
Een paar maanden later is Martin ook aan boord gekomen. Zijn vijftien jaar ervaring in de uitzendbranche zijn hiervoor erg waardevol. Maar nog voor Martin zijn verhaal doet wil hij duidelijk maken dat een groot deel van de credits voor FutureWork bij Guido Vroman (Commercieel Directeur van Global Talk) horen; het idee van FutureWork komt namelijk van hem.
FutureWork helpt nieuwkomers
“Als startende organisatie was het uitdagend voet aan de grond te krijgen op nieuw terrein. Dankzij ons goede netwerk met gemeenten en andere sociale partners konden we wel snel in contact komen met de doelgroep. Lastiger was het om bij bedrijven binnen te komen, want die zagen vooral barrières van nieuwkomers op het gebied van taal en cultuur. Al was dit bij onze eerste klant niet zo’n probleem, want dit was Global Talk zelf.” Zo vertelt Frank.
“Deze barrières nemen we weg door een compleet aanbod van diensten. Zo maken we niet alleen de connectie tussen gemeente en organisatie, maar zorgen we ook voor de intensieve begeleiding. Denk hierbij aan tolken, cultuurspecialisten en een aanspreekpunt bij vragen over bijvoorbeeld uitkeringen en contracten.” Maar ook bij vragen van bedrijven helpt FutureWork, zo gaat Frank verder. “We merken bijvoorbeeld dat iemand uit Eritrea soms vragen beantwoordt met ‘ja’, om hier vervolgens niet altijd naar te handelen. Wij helpen bedrijven bij deze cultuurverschillen, zodat iedereen elkaar zo goed mogelijk begrijpt.”
Nieuwkomers aan het werk = dankbaar werk
Wat krijg je als organisatie wanneer je FutureWorkers inzet? “Het gaat altijd om hardwerkende, trouwe en loyale werknemers” zeggen Frank en Martin. “Maar ook de Nederlandse taaltraining voor de nieuwkomers en de culturele ontwikkeling van het bedrijf zelf spelen mee.” Zo is nieuwkomers aan werk helpen dankbaar aan beide kanten van de medaille.
Inmiddels heeft FutureWork ruim 200 succesvolle plaatsingen gerealiseerd, en daar zijn de mannen niet van plan het bij te laten. “Hier mogen er eind 2023 nog wel 300 bij hoor, want dat betekent dat we samen met werkgevers succesvol zijn om nieuwkomers een kans te bieden op de arbeidsmarkt in Nederland.”
Benieuwd hoe FutureWork jou kan helpen bij het vinden van geschikt personeel? Neem dan vrijblijvend contact op, Frank en Martin helpen je graag.